Sihirbaz - Ernesto Colnago


“Hayaller oldukça projeler, projeler oldukça iş, iş oldukça hayat olacak.”

Bu yazımda sizlere tükenmek ve durmak nedir bilmeyen Ernesto Colnago’dan bahsedeceğim.

Colnago deyince aklıma ilk olarak Çalışkanlık, Azim ve Yenilik kelimeleri gelir.İsterseniz maceranın başladığı yere Gloria Bisiklet fabrikasına dönelim.



İlk Adım - Gloria Yılları

Ernesto Colnago’nun bisiklet macerası erken yaşta okulu bırakıp Gloria Bisiklet Fabrikasında işe girmesiyle başlar.Yıl 1945 2. Dünya Savaşı’nın etkileri oldukça hissedilmekte ve İtalya, savaş sonrası yaraların sarmakla meşguldür. Ernesto’nun büyük bir bisiklet aşkı vardır ama eve ekmek de getirmek zorundadır. Babasına göre okumak bir lüks bisiklete binmeyi tahmin etmek pek de güç olmasa gerek işte bu yüzden ailesine yardım ederken tutkusundan da uzaklaşmamak için Gloria Bisiklet Fabrikasında kendisine bir iş bulur.Milano’daki işine yetişebilmek için her sabah 06.00’da uyanıp hızlı bir kahvaltı yapar, öğle yemeği çanatasını hazırlayıp 06.40’taki ilk tramvaya yetişebilmek için tüm gücüyle pedallara asılır. İstasyonda onun ve onun gibi yüzlerce insanın bisikletine göz kulak olan yaşlı bir kadın vardır Ernesto’nun ilk tramvaya yetişmesi gerektiğini bildiğinden ona kulübenin girişinde bir yer ayarlar.Bu sayede Ernesto bisikletini bırakır bırakmaz tramvaya binebilir.Bir saatlik yolculuk ardından Viale Abruzzi 42 numaradaki Gloria Bisiklete ulaşır.Gloria o yıllarda saygın bir firma. Francesco Camusso ile 1931 Giro’sunu ( Giro – İtalya Ulusal Yol Bisikleti Yarışının İsmi) Angelo Varetto ile ise 1936 Milano Sanremo yarışını kazanmışlardır. Ernesto işte böyle başarılı bir firmada iş hayatına atılır, Gloria bir bakıma onun için ikinci okulu haline gelir.O yıllarda Gloria bisikletlerinin bir lakabı var “Garibaldinas” onlara binenlere ise “Garibaldino” deniyor.Ernesto Colnago da bir Garibaldino, 19 yaşına kadar Gloria bisikletleriyle yarışır ancak Milano-Busseto yarışında düşerek bacağını kırar ama işini kaydetmek istemez, ustabaşınsından evde jant örmek için izin ister ve  fabrikada bir ayda yaptığı işi evinde bir haftada bitirebildiğini farkedince fabrika patronu Alfredo Focesi ile bir görüşme talep eder ve genç Ernesto haftada 25 bisiklet kurulumu anlaşması kopararak patronun odasından ayrılır.Aklında yavaş yavaş kendi işini kurma düşünceleriyle evine dönen Ernesto, bir çiftçiden 25m2’lik bir oda kiralayıp elindeki üç beş alet ve bir masayla işe başlar ve o günden sonra hiç kimse onun patronu olamaz.

Yarış Dünyasına Giriş – Fiorenzo Magni

1955 yılının bir bahar sabahı Ernesto Colnago ve Flandiriye Aslanı lakaplı Fiorenzo Magni bisiklete çıkarlar. O gün Magni, Colnago’ya bacağındaki ağrılardan bahseder. Colnago bisiklete bakar ve pedal kollarının kötü bir şekilde monte edildiğini farkeder ve onları onarır Magni bu onarımdan memnun kalır ve ondan 1955 Giro’sunda kendisini takip etmesini ister.O yıllarda Magni’nin mekanikeri Vigorelli Veledromu’nda dükkanı olan Faliero Masi’dir.Colnago bu ustadan çok şey öğrenebileceğini bildiğinden pek düşünmeden teklifi kabul eder ve böylece yarış dünyasına ilk adımını atar.

1956 Giro’sunda bisiklet dünyasının en ikonik fotoğraflarından birinin çekilmesini sağlayacak o hamlesini yapar. Magni düşmüş ve sol köprücük kemiğini kırmıştır.Acısı katlanılır gibi değildir ancak yarışı bırakmayı da gururuna yediremez.Ernesto hemen bir janttan iç lastik çıkarır ve keserek gidona sarar.Magni’den lastiğin ucunu ısırıp geri çekerek ondan sol koluna inen baskıyı azaltmasını ister, Magni dediğini yapar ve bu yöntem işe de yarar. Acısı hafifleyen Magni Bologna, San Luca Klisesine olan zamana karşı ve Monte Bondone etabını bu şekilde geçerek yarışı Charly Gaul’ün gerisinde ikisinci bitirir.

Fiorenzo Magni

Fausto Coppi

1955 yılı Giro’sunda Colnago, Fiorenzo Magni'nin ekibindedir. Giro’nun ardından yapılan bir hayır yarışına Coppi arabasıyla gelir, arabanın üzerinde bisikletleri durmaktadır ve Colnago’dan bisikletini ayarlamasını ister. E. Colnago şeffaflık ve dürüstlük adına Magni’ye durumu anlatır ve Magni’nin rızasını aldıktan sonra Coppi’nin bisikletinin ayarlamalarını yapar. Bu hizmeti karşılığında Coppi, Colnago’ya 1000 lire verir. Colnago o parayı cüzdanında yıllarca saklar çünkü Magni’nin ekibinde çalışıyorsa da içten içe büyük şampiyon Coppi’ye hayranlık beslemektedir.

Eddy Merckx ve Beyaz Karanfiller

Yarış dünyasında en zor geçirdiği yıllar Merckx’in mekanikerliğini yaptığı yıllar diyebiliriz çünkü Eddy Merckx mükemmelliyetçiliği ile nam salmış ve iş disiplini çok yüksek bir sporcudur. Bir röportajında E. Colnago “Onunla çalışmak zamanla yarışmak gibiydi.” der ve şöyle devam eder “1971 Mendrisio Dünya Şampiyonası öncesi benden belli belirsiz bir şekilde benzer ekipmanlara sahip üç bisiklet ayarlamamı istedi.

Yol yarışından bir gece önce ben İtalyan Milli takımıyla beraberdim arayarak beni oteline çağırdı.Kapalı yolları kullanmada usta bir arkadaşımla Vespa üzerinde oteline gittik. Eddy takım arkadaşlarıyla bir odaya kapanmıştı ve 3 teker setini karşısına dizmiş beni bekliyordu.Odaya girdiğimde “Ben çoktan seçtim şimdi seç .”dedi. Onun neyi seçtiğini bilmeden ben de setler arasından aynısını seçtim ve ayarsız olduğunu farkettim. Çemberi onun için onardım. Benden karşılığında ne istediğimi sordu, bende ona “Yarın bizim evlilik yıl dönümümüz,eşim Vincenzina’ya biraz çiçek yolla.” dedim. Ertesi gün yarışı kazandı ve sözünü unutmadı eşime bir sepet karanfil yolladı.Bir sonraki yıl yeni bir Saat Rekoru kırdı ben de üzerime düşeni yapmıştım kadronun orasına burasına matkapla açtığımız delikler ve doldurmalar sonucu 5.75 kg ağırlığında bir bisiklet elde etmiştik.Ve şimdi her yıl rekoru kırdığı 25 Ekim günü sabahı onu ararım, o da telefonumu bekler çünkü o telefon konuşması dostluğumuzun sembolüdür.”


1972'de Merckx'in Saat Rekorunu kırdığı bisiklet

Ferrari Colnago İşbirliği

Ernesto Colnago ve Enzo Ferrari dostluğu belkide bisiklet tarihinin en güzide eserlerinden birisinin doğmasını sağlar. Göz kamaştırıcı C35 kadrosu günümüz Karbon Aerodynamic bisikletlerinin temeli gibidir.Ferrarinin daha hafif fakat aynı zamanda sağlam yarış arabaları üretmesini sağlayan Karbon materyalini, Colnago sayısız çalışma ile bisiklet kadrosuna uyarlamıştır. Karbon kadro rüştünü 1995 Paris Roubaix’inde kanıtlamıştır diyebiliriz. O güne kadar bunun mümkün olabileceğine inanmayan firma ve çevreler, Franco Ballerini Roubaix gibi çetin ve parke taşlar üzerinde geçen bir yarışı kazanınca yüzlerini birer ikişer karbon malzemeye dönmeye başlamışlardır.

C35 Modeli

Ferrari mühendisliğinin Colnago’ya kattığı bir başka yenilik ise düz maşa kullanımıdır.

Birlikte öğle yemeği yedikleri birgün Enzo Ferrari Ernesto Colnago’ya sorar. “Neden eğik maşa kullanıyorsunuz?” E. Colnago cevap verir “Darbeleri daha iyi sönümlemek için” E.Ferrari Ernesto’nun sözlerini tekrar eder “daha iyi sönümleme” ve ardından elini masanın altına koyarak üstten önce parmaklarıyla sonra ise avcunun içiyle vurur. Çıkan sesten E. Colnago gerçek sönümlemenin avuç içinden geldiğini anlamıştır ve sonrasında Enzo Ferrari her şeyi bilgisayarlarla tasdik ettirmiştir. İşte Colnago dik maşaya bu sayede geçmiştir.

Enzo Ferrari ile birlikte

Bugün 88 yaşında olan yaşayan çınar bisiklet dünyasını şaşırtmaya devam ediyor.Sihirbazın son süprizi ise bisiklete getirdiği bir yenilikle olmadı.Büyük Patron kuruluşundan altmış sekiz yıl sonra, ikonik İtalyan bisiklet markasının kontrol hisselerini, merkezi Birleşik Arap Emirlikleri (BAE) Abu Dabi'de bulunan Chimera Yatırım Şirketine sattığını duyurdu. Yaptığı açıklamada “Chimera Yatırım Şirketi, Colnago ürünlerinin kalitesini koruyup geliştirirken, Colnago'ya,  tüm pazarlardaki büyüme ve varlığını artırma yeteneğini de kazandıracaktır.” dedi

Umalım da her şey Bay Colnago’nun düşündüğü gibi olur ve Araplar bu köklü değerin sahip olduğu geleneklerini unutmadan ve yapı taşlarını bozmadan markayı geleceğe taşıyabilirler.

“Dünya bir tekerleğe benzer bir an üstesinizdir bir an altta, bir an iyi durumdasınızdır bir an belada.”

                                                                                                                                                    Ernesto COLNAGO

 

                                                                                                                                                                 

 

Yazımda kullandığım bilgi ve cümlelerin bazıları Marco Pastonesi’nin Rouleur Dergisi için Ernesto Colnago ile yaptığı röportajdan alınmıştır.

 

 Kaynakça

https://www.colnago.com/en/history/   https://journal.rouleur.cc/the-wisdom-of-ernesto-colnago/

https://podman99.wordpress.com/2010/10/30/colnagos-early-carbon-creations/

 

 

 

 


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Çocuk - Fausto Coppi

Son Patron - Bernard Hinault

Yoldaymışcasına - Karantinada Bisikletçi Olmak